دوست محمدی در گفت‌وگو با پرسون:

جزئیات مرمت مهمترین تپه‌ عصر آهن دنیا/ جهانی شدن تپه حصار به بودجه ملی نیاز دارد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی سمنان به تشریح مرمت، ساماندهی و حفاظت از محوطه باستانی تپه حصار پرداخت و گفت: موافقت‌های اولیه با شرکت راه آهن، به سبب جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار برای ثبت جهانی صورت پذیرفته اما به دلیل هزینه بالای این اقدام، مسلما بودجه استانی برای تحقق اجرایی موضوع کافی نخواهد بود و باید از منابع ملی تامین شود.
تصویر جزئیات مرمت مهمترین تپه‌ عصر آهن دنیا/ جهانی شدن تپه حصار به بودجه ملی نیاز دارد

حمیدرضا دوست محمدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، درخصوص اقدامات لازم جهت زمینه سازی ثبت جهانی تپه حصار عنوان کرد: ساماندهی و حفاظت قسمت‌هایی از این محوطه باستانی صورت پذیرفته و با خواناسازی آثار معماری محوطه، حفاظت از لایه‌های باستان شناسی نیز انجام شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سمنان ادامه داد: با بهره گیری از مطالعات پژوهشی محوطه، آثار معماری با متریال همگون و با حفظ و جداسازی لایه‌های تاریخی با لایه بازسازی شده جدید انجام شده است.

دوست محمدی به اقداماتی برای ساماندهی و کنترل آب‌های سطحی در زمان بارندگی‌ها و جلوگیری از تخریب براثر آب شستگی در این تپه باستانی اشاره کرد. همچنین مسیری با استفاده زیرساختارهای چوبی برای بازدید گردشگران در این تپه ایجاد شده است و توریست‌های داخلی و خارجی با حرکت در این مسیر می‌توانند از سطح تپه بازدید کنند.

وی با اشاره به معضل قدیمی عبور ریل قطار از میان تپه حصار ادامه داد: همچنین با شناخت بیشتر و حمایت انجمن‌های محلی، پیگیری ثبت جهانی تپه حصار قوت بیشتری پیدا کرده است، بطوریکه با پیشنهادات و مکاتبات وزارت میراث فرهنگی و مجموعه استان، جا به جایی و انتقال خطوط ریلی قطار از عرصه و حریم اثر، که ده‌ها سال است از میان این تپه باستانی عبور می‌کند، به واقعیت نزدیک شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سمنان افزود: در این راستا موافقت‌های اولیه با شرکت راه آهن، به سبب جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار صورت پذیرفته اما به دلیل هزینه بالای این اقدام، مسلما بودجه استانی برای تحقق اجرایی موضوع کافی نخواهد بود و باید از منابع ملی تامین شود.

وی عنوان کرد: در زمینه مهمترین اقدامات برای ثبت جهانی تپه حصار، تعیین حریم و عرصه است که انجام شده است و نشانه گذاری این حریم و عرصه و توافق با مالکین خصوصی در روند پیش رو در حال انجام است.

دوست محمدی خاطرنشان کرد: این تپه باستانی در محدوده شهر دامغان به عنوان مرجع علمی تپه‌های عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح ریل راه آهن در این تپه که خوشبختانه مجموعه رجا و راه آهن نیز برای این اصلاح همراه شده اند، امیدهای ثبت جهانی اثر نیز زنده شده است.

گفتنی است، تپه‌حصار که در سال 1310 به ثبت ملی رسیده است، در جنوب شهر دامغان در استان سمنان با قدمت تمدنی پیش از تاریخ و مربوط به هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد. متاسفانه از چندین دهه قبل مسیر ریل راه آهن تهران - مشهد از محوطه این اثر تاریخی می‌گذرد و مهمترین مانع برای ثبت جهانی بوده است.

302012